Dag 21 tot en met 23

31 januari 2012 - Strand Hotel, Zuid-Afrika

Dag 21 (namiddag)

Na onze spannende voormiddag trekken we om 14.00 naar het Featherbed Nature Reserve. Dit reservaat  is privé eigendom en een uniek stukje natuur, gelegen op de westelijke punt van de toegang  tot de oceaan vanuit de lagune.  Dit park is uniek gelegen en alleen te bereiken per boot.  We varen  over de lagune om vervolgens met een 4WD met aanhanger tot boven te rijden. Daarvandaan gaan de wandelaars door een prachtig natuurgebied terug naar de basis. Degenen die niet willen wandelen worden weer met de jeep teruggebracht. Het is een wandeling van ongeveer een uur met hier en daar zeer steile paden. Onderweg krijgen we van een gids  uitleg over de bloemen en planten die we tegenkomen. Om de haverklap komen we bij uitzichtpunten vanwaar we een adembenemend uitzicht hebben op de Indische oceaan, op de lagune en het dorpje Knysna.

Dag 22

De verijdelde overval heeft de krant gehaald, onderaan een foto van het artikel in het Zuid-Afrikaans maar goed te verstaan, althans voor ons wij zijn immers getraind na drie weken.

Oudtshoorn ons volgende einddoel. We maken eerst een stop in Wilderness op een fantastisch punt aan de kust met een weids uitzicht over de stranden aan de Indische oceaan, we maken een wandeling van een uurtje over het strand. Dan stoppen we in het plaatsje George waar we een bezoek brengen aan de Saasveld Campus, we gaan daar een boom planten om zo bij te dragen aan het compenseren van de CO2 uitstoot. Dan rijden we via de prachtige Outeniqua Pass naar Oudtshoorn, “de verenhoofdstad van de wereld”. Na de pas te zijn gepasseerd komen we in het gebied van de Kleine Karoo, een droog woestijnachtig gebied met een totaal andere vegetatie dan het kustgebied.

Dag 23

Pechdag vandaag, we kregen gisteren te horen dat er geen stroom zou zijn vanaf 7.OO tot 19.00.

’s Morgens waren ze al een half uur te vroeg met afsluiten en ’s avonds enkele uren te laat zo zal dat hier zijn zeker. Gelijk met de stroom verdween ook het water.

Tijdens het ontbijt krijgt Andries (onze buschauffeur) een telefoontje van zijn baas dat er iets mis is met de bus de batterij (accu) zou plat zijn, schijnbaar staat de bus met een satelliet in verbinding met het hoofdkantoor en kunnen ze daar zien wat er aan de hand is. Ze proberen de bus aan de praat te krijgen met startkabels maar dat lukt niet. Dus worden we allemaal naar de tuin gestuurd om daar dan maar te wachten tot er twee nieuwe accu’s in de bus zijn geplaatst. Met een uurtje vertraging vertrekken we dan  voor de geplande uitstappen.

We bezoeken vandaag de Cango grotten, waar we een boeiende rondleiding krijgen. De druipsteenformaties zijn van ongeëvenaarde schoonheid. We zien stalagmieten en stalactieten in de meest bizarre vormen in een viertal ‘kamers’. Als het geheel even verduisterd wordt ervaren we zelf wat Jacobus van Zyl heeft ervaren toen hij in 1780 als eerste de grot binnendrong.

Dan rijden we door naar “Kobus se gat” waar we met een busje een stuk de Swartberg Pass op gaan.  Dit is één van de mooiste bergpassen ter wereld . Via steile haarspeldbochten gaan we naar “Die Top”, op een hoogte van 1583 meter, vanwaar we een uitzicht hebben over de Karoo.  We zien schitterende rotsformaties en Kobus laat ons spectaculaire uitzichten zien. Ondertussen vertelt hij over de streek. We worden met zoveel informatie overstelpt dat ik het niet onthoud maar wij genieten met volle teugen.  Kobus se gat ligt aan de voet van het Swartgebergte in de kleine Karoo en is in feite een gezellige boerenhoeve. Bij aankomst worden we uitbundig begroet door Kobus en zijn vrouw. We mogen plaats nemen onder een afdak en Kobus gaat ondertussen verder met de braai.  De lunch bestaat uit lamskotelet, boerenworst en een spiesje van struisvogel. Hierbij krijgen we salades geserveerd en brood.

Dan op naar de struisvogelfarm hier wordt de nodige uitleg gegeven over het reilen en zeilen van de struisvogel, ofwel vogelstruis, zoals de Zuid-Afrikanen deze hoogpotige, arrogant kijkende maar vrij domme vogel noemen. We zien struisvogels in diverse levensstadia, zoals kruipend uit het ei, één dag oud, vier jaar oud en zeven jaar oud. We mogen de struisvogels ook voeren, erop zitten voor een foto of een nekmassage krijgen.

Na deze ontzettend warme dag het was rond 40° gaan we nog een paar uurtjes ontspannen aan het zwembad.

We hebben ook weer een aantal fotootjes geplaatst

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid en Senne:
    2 februari 2012
    Hey Suzanne en Rudy man geweldig allemaal zeg...je gaat toch ne foto avond geven als jullie terug zijn ? Dat zal misschien nog te weinig zijn om alles te laten zien. Knap zeg.