Dag 24 tot en met 27

2 februari 2012 - Strand Hotel, Zuid-Afrika

Dag 24

Naar Kaapstad,  dat gaat deels door de  Kleine  Karoo waarboven de ene wolkenlucht nog fraaier is geboetseerd dan de andere. Langzaamaan maken de ruige bergen plaats voor vruchtbare valleien. Het gaat door het beroemde wijngebied Route 62 (niet te verwarren met de Amerikaanse Route 66 !!)  Onderweg passeren we uitgestrekte wijnvelden en kleine dorpjes zoals Robertson en Worcester.

We brengen ook een bezoek aan het Taalmonument. Onze reisleidster geeft een boeiende toelichting op de symboliek van het op 10 oktober 1975 onthulde monument, dat door de architect Jan van Wijk is ontworpen ter ere van het 100-jarig bestaan van het Afrikaans. Het Afrikaans is de jongste officiële taal ter wereld. Het monument ligt op een heuvel, vanwaar je een fantastisch uitzicht op de omgeving hebt. Het was helder weer en daarom was zelfs de Tafelberg in Kaapstad te zien.

Dag 25

De stadstour Kaapstad vandaag. Tafelberg op het dagmenu. Het weer moet wel meezitten om de top te kunnen bereiken en we hebben geluk vandaag, een tochtje naar boven met de kabelbaan, en het uitzicht is overweldigend. Ik houd van bergen en bovenop de Tafelberg staan is een geweldige belevenis. Zo bovenop de berg krijgt men een besef hoe nietig een mens is. Terwijl iedereen druk in de weer gaat met foto’s maken geniet ik van het uitzicht op Kaapstad, Robbeneiland en de haven, de oceaan en  het prachtige voetbalstadion dat speciaal voor de WK 2010 is gebouwd.   De tijd vliegt voorbij en al veel te snel is het tijd om naar beneden te gaan. Daarna bezoeken we het Castle of Good Hope, dat in opdracht van de VOC is gebouwd en in 1679 is voltooid. Nu is er een museum gevestigd. Een deel van het museum was gewijd aan de Anglo-Boeren oorlog. Er zijn vooral wapens en kostuums te zien. Tevens zagen we het wisselen van de wacht, het afschieten van een kanon, dat met een daverende knal en veel rook gepaard ging. Nadien wandelen we nog door de oudste tuinen van Zuid-Afrika en via een gezellige markt lopen we door Long Street met haar mooie Victoriaanse gebouwen terug naar de bus.

Rond 14.30 uur zij we  bij” The Victoria & Albert Waterfront”, het ultieme winkel- en uitgaanscentrum van Kaapstad, prachtig gesitueerd aan de (jacht)haven.  Het is stralend weer en er heerst een gezellige drukte. Her en der treden bandjes op. Na een paar uurtjes gezellig shoppen gaan we eten in het Belgisch restaurant “Den Anker”

En dan nu een primeur voor onze Belgische lezers, achteraan het restaurant waren ze aan het filmen, wij (ik vooral) waren  natuurlijk nieuwsgierig. Opnames voor een nieuw tv  programma met Peter van Abroeck “Peter versus de rest”. Samen met Rob Van Oudenhove moet hij één of andere proef afleggen. Ook Karl Symons,  die in Kaapstad woont, is aanwezig. Die kans mogen we niet laten liggen we gaan kennis maken en na een gezellig praatje nog even de “BV” foto’s natuurlijk, dit was een mooie afsluiter van een mooie dag in Kaapstad.

Capetown00009P1040526 (800x600)

Dag 26

Er staat vandaag een trip naar het Kaaps schiereiland op het programma. We vertrekken naar het dorpje Hout Bay. We volgen de Kaapse rivièra, door de wijken Green Point en Seapoint. Een mooie route geflankeerd door de Atlantische oceaan aan de westkant en de Tafelberg aan de oostkant. Bij Clifton Beach, een chique plaatsje bekend om zijn populaire stranden maken we een foto stop.

Aangekomen in Hout Bay gaan we direct naar het levendige haventje, waar we aan boord gaan van de boot, die ons naar Duiker eiland zal brengen. We gaan op de voorplecht staan, waar je het beste uitzicht hebt. Onder het genot van een heerlijk zonnetje varen we de baai uit. Na een half uur zijn we bij Duiker Eiland. Het  eiland wordt in beslag genomen door een grote kolonie Kaapse pelsrobben. We krijgen ruim de tijd om ze te bewonderen en te fotograferen, alvorens we weer terugvaren naar Hout Bay.

De rit wordt vervolgd over de schitterende Chapman’s Peak, één  der mooiste routes van het land. De uit de rotsen gehouwen weg is enige tijd gesloten geweest wegens vallend gesteente, maar in 2004 weer als tolweg geopend. Het uitzicht over de oceaan is adembenemend.

Aangekomen bij Cape Point gaan we met een ”Vliegende Hollander” naar de top. Daar aangekomen is het nog een klim per trap om de op het hoogste punt gelegen vuurtoren te bereiken.  Het uitzicht is naar alle kanten boeiend en we genieten van het prachtige zicht over de False Bay.

Dan  naar de nabijgelegen Kaap de Goede Hoop, waar we uitgebreid de tijd nemen om te doen wat iedereen daar doet, het ons laten vereeuwigen achter het beroemde bord “Kaap Die Goeie Hoop, Die Mees Suidwestelike Punt Van Die Vasteland Van Afrika”. De hele groep samen achter het bord, allemaal een glaasje Amarula in de hand en samen toasten we op een geslaagde vakantie. Via de oostkant van het schiereiland rijden we weer naar het noorden.

We lunchen bij Simon’s Town en  brengen nog een bezoek aan Boulders Beach, waar een grote pinguïnkolonie huist.  Kostelijk om te zien hoe de waggelende beestjes in hun ‘oberkostuum’ hier hun leven leiden: slapen, vrijen, liggen of broeden: niets menselijks is hen vreemd!

’s Avonds hebben we ons afscheidsdiner. Een waar culinair, cultureel en muzikaal Afrikaans feest! Er kan geen menu worden gekozen, maar de gerechten die op tafel komen bestaan uit een soort tapa’s. Het eetfestijn wordt opgeluisterd door livemuziek: zang en bongo’s. Dat allemaal tezamen levert een waar spektakel op. En een heerlijke afsluiting van een mooie vakantie. Wat gaan we dit allemaal missen.

Dag 27

De laatste dag begint met een bezoek aan Stellenbosch, genoemd naar Simon van der Stel, de gouverneur van de Kaap die Jan van Riebeeck in 1679 opvolgde. Stellenbosch is ook wel bekend als de Stad der Eiken, vanwege de vele eiken die door Simon van de Stel hier zijn geïntroduceerd. We rijden naar de Dorpstraat, waar we een bezoek brengen aan Oom Samie Se Winkel. De winkel, die in 1904 haar deuren voor het eerst opende is een begrip. Het is een vrij grote winkel, gebouwd in Victoriaanse stijl bekend om zijn vreemdsoortige en zeldzame artikelen. Bezoek aan deze winkel is een absolute must. In het dorp zijn vele huizen te vinden, die zijn gebouwd onder de kenmerkende Kaaps-Hollandse architectuur.

Na het bezoek aan Oom Samie Se Winkel rijden we verder naar de Kerkstraat. Dan hebben we een anderhalf  uur de tijd om Stellenbosch te verkennen. De wandeling door de lommerrijke straten met zijn witten huizen is een hoogtepunt. Het schitterende weer draagt daar zeker aan bij.

Voor de lunch trekken we naar  “Franschhoek” naar de wijngaard “Monte Rochelle”, we krijgen een rondleiding en dan naar de proeverij. Nadien genieten we met zijn allen van een heerlijke picknick in de tuin van de wijngaard onder de bomen. Per koppel een mooie mand met allemaal lekkere dingen en een dekentje om op te zitten.

Sommigen onder ons brengen nog een bezoek aan Robbeneiland, dat laten wij aan ons voorbij gaan, wij brengen nog een paar uurtjes door in het Waterfront en keren dan op tijd terug naar het hotel om te douchen en te eten want om 20.00 worden we naar het vliegveld gebracht.

Het einde is in zicht morgen rond deze tijd zullen de meesten onder ons thuis zijn moe maar voldaan na een zeer mooie reis door Zuid-Afrika.

Dit is ook het einde van onze blog. Wellicht plaatsen we volgende week nog wat foto’s en eventueel nog wat filmpjes.

De tekst is de afgelopen weken door mij (Suzanne) ingetypt en de mooie foto’s werden gemaakt en geplaatst door Peter. Nita en Rudi keken lijdzaam toe en werden soms ook ongeduldig als ze weer eens lang moesten wachten tot wij klaar waren.

Als laatste willen we iedereen bedanken voor het lezen van de blog en het plaatsen van de leuke reacties, we hopen dat jullie er allemaal van genoten hebben.

1. Danny H:
    Hallo Nita en Peet (en reisgezelschap Suzanne en Rudi),
    De laatste momenten van jullie vakantie breken aan. Beleef ze intens zodat je als je terug bent nog lang van deze herinneringen kan (na)genieten.
  2. Cock van der Werf:
    2 februari 2012
    Helemaal top, peter en suzanne.
    Hoop dat er volgende week nog foto's geplaats worden.
    Goede terugvlucht
    To binnenkort , Peter
    Groetjes
    Cock
  3. Jacqueline:
    2 februari 2012
    wat een geweldige reis hebben jullie gehad.
    Veel herkenbare dingen voor ons en ook zaken die he dat hebben we niet bezocht.... Ik heb genoten van jullie blog. Voor nu.... brrrrr huiver huiver het is zo koud hier in Nederland uhhhh ook in Belgie hoor.
  4. Patris:
    hoi Sus en Rudi
    De Rob was precies nie zo happy met die belgen maar de Peter is echt geweldig!Echt Belgisch met die trappist en lays chips.Hebben jullie al heimwee naar de terrasjes hier?Het weer is er niet want vandaag zaten we in Siberie.Nog een goede terugreis en wij hebben ook genoten van jullie verhalen.

Groetjes Patris en co
  5. Charles en Carla:
    2 februari 2012
    Waanzinnig mooie verhalen, foto's en indrukken voor ons achterblijvers. Echt helemaal super. Een veilige en vooral comfortabele vlucht terug. En zoals gezegd, het is hier koud en het wordt alleen maar kouder hier. Dat zal wel even schrikken zijn :-)

Wij hebben in elk geval enorm genoten.

Tot snel,
    Charles en Carla
  6. Ronald Langras:
    3 februari 2012
    Hallo Peter,

Mijn vrouw en ik hebben jouw reisverslag met veel interesse en plezier gelezen. Wij gaan in maart dezelfde reis doen. Ook met FOX.
    Door jouw reisverslag kunnen wij e.a. vast voorproeven. Bedankt hiervoor.

Tussen twee haakjes wij zijn Nederlanders. Wij waren in Bali vlak voor de bomaanslag en in Sri Lanka voor de Tsunami. Als je boekt voor een volgende reis en onze namen ziet (hieronder weergegeven) kun je altijd nog cancelen (ha,ha).

Een goede en veilige reis terug.

Ronald en Marga
  7. Cora:
    4 februari 2012
    Jammer zeg ik vond het heel leuk om jullie te volgen via deze blog!!!!! Maar ja er moet weer gewerkt gaan worden he, voor de volgende reis!!!!
    Nita ik zie je op het werk, dan hoor ik nog veel meer van je!!!!!!!

Gr Cora
  8. Marijke:
    4 februari 2012
    Hallo Peter en Nita,
    Geweldige reis hebben jullie gemaakt, ik wist niet dat je zo leuk kon schijven Peet !
    Heb jullie gevolgt, onze plannen waren ook die reis maar we gaan eerst dit jaar naar Java en Bali. Misschien volgend jaar Zuid Afrika.

Groetjes Marijke
  9. astrid:
    8 februari 2012
    Hi Nita en Peter,

WElkom terug! Ik heb genoten van jullie reisverslag.
    Uiteraard zijn we jaloers maar via jullie blog hebben wij het ook een beetje meebeleefd.
    Als jullie zin hebben wil ik je hierbij uitnodigen voor een verjaardagsmiddag van Isis bij ons thuis; zondag a.s vanaf 15,00 uur, kijk maar of je zin hebt.

gr, Astrid & John
  10. H.L. JEUKEN:
    15 februari 2012
    Hallo Peter en Susan,
    Ik ben vandaag achter jullie naam gekomen
    Wat ik gezien en gelezen heb Prachtig!!
    Ik heb maar geleze vanaf de 24e dag.Heb je noch
    copie van die andere dagen.Ik zou ze graag willen hebben.Factuur bijsluiten.
    Het kaartje in mijn fototoestel is in 2keer voor
    95% opgehaald en ontwikkeld.Ik had er niet veel hoop op.Prachtige foto's en lanschappen.Laat je nog iets horen.Jehebt mijn mailadres!!! Hoi Harrie