Luipaard geadopteerd!

24 november 2011

Om de bedreigde luipaarden in Zuid-Afrika te helpen beschermen steunt FOX via de Nederlandse Stichting SPOTS het Leopard Conservation Project. Omdat we in 2012 een FOX-reis naar Zuid-Afrika maken, adopteert FOX Vakanties namens ons een luipaard.

Het Leopard Conservation Project heeft als doelstelling het beschermen van de luipaard in het wild. Ze proberen onder andere inzicht te krijgen in het migratiepatroon en de leefwijze van het luipaard. Dit doen ze door de luipaarden een speciale halsband met GPS om te doen.

Luipaard 2

De luipaard heeft twee menselijke vijanden. Enerzijds de boeren die de luipaard als een bedreiging zien voor hun vee, anderzijds de jagers die de luipaard zien als een gewild jachttrofee. Door middel van de GPS halsbanden kan men de luipaarden traceren en bijvoorbeeld aan de boeren aantonen of het daadwerkelijk een luipaard is die het vee heeft gedood. De halsbanden voorzien het Leopard Conservation Project aan een schat van informatie, maar deze zijn erg duur. Om die reden zijn zij afhankelijk van de steun die zij krijgen.

Met de steun door middel van het adoptieprogramma van FOX worden er GPS halsbanden gekocht om zo de populatie van de luipaarden in kaart te brengen om vervolgens het uitsterven te voorkomen.

Zodra we op pad zijn kan je via deze halsband "ons"luipaard volgen.
hieronder de link om onze luipaard te volgen:

Hierna inloggen met de volgende gegevens:
Username    : LCP
Wachtwoord: LCP13

U kunt dan kiezen om op een specifieke datum in te zien waar het luipaard is gespot, bij ‘’Report on a specific date’’ of voor een overzicht tussen bepaalde data, ‘’Report between dates’’. Indien u kiest voor het overzicht tussen bepaalde data, dan kunt u bijvoorbeeld ingeven dat u wilt inzien waar het luipaard  is getraceerd tussen 10 oktober 2011 t/m 20 november 2011. Dan krijgt u een overzicht van de route die het luipaard heeft afgelegd gedurende zijn vrijheid in deze periode.

Indien u kiest voor een overzicht van een bepaalde datum, dan krijgt u een overzicht van die dag te
zien. Vervolgens dient u de optie ‘’Plot on Google Maps’’ te kiezen. Deze optie geeft u het beste overzicht van waar het luipaard is geweest.
U komt vervolgens in de kaart, waarbij de blauwe punten de aanwezigheid weergeven van het luipaard. Wanneer u klikt op de blauwe punten, dan ziet u de tijd en datum. Door met uw muis te scrollen krijgt u het hele overzicht te zien en ziet u de afstand die het luipaard heeft afgelegd.
Tevens kunt u rechtsboven op het scherm kiezen voor satellietbeelden of terreinbeelden.
Satellietbeelden geven het landschap weer en geeft u een goed beeld van de omgeving waar het luipaard verblijft.