Krugerpark

15 januari 2012 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

KRUGERPARK

Dag 5
We vertrekken deze morgen richting Kruger park. Onderweg bezoeken we vlakbij Hazyview een koffieboerderij “Sabie Valley Coffee”. De eigenaar verteld ons in voortreffelijk Zuid-Afrikaans, wat wij na 4 dagen al helemaal verstaan, hoe koffie geplant, geoogst en uiteindelijk gebrand word. Na afloop genieten we van een heerlijk kopje lokaal geproduceerde koffie met gebak. Tegen de middag rijden we naar Hazyview, een gezellig dorpje met veel leuke terrasjes en winkeltjes. We lunchen hier en gaan dan verder voor ons volgend bezoek. We rijden naar het Shangaan dorp van Chief Soshangana alwaar we worden ingewijd in de rituelen en tradities van deze stam. In de loop van de middag komen we aan in onze tented lodge op de grens van het Kruger park. We maken nog diezelfde avond een gamedrive in het krugerpark op zoek naar de dieren die vooral ’s avonds actief zijn. We zagen koedoe’s , een klipspringer, een paar mooie vogels, drie neushoorns en een hele hoop nijlpaarden. Een mooie afsluiter van alweer een mooie dag.

Dag 6
Vandaag moeten we vroeg uit de veren om 5 uur worden we gewekt, we moesten vlug ontbijten om nadien aan onze safari te beginnen, met een open 4x4 en een professionele ranger, gaan we op zoek naar de “Big Five” (olifant, leeuw, luipaard, buffel en neushoorn). Het Krugerpark is meer dan 2 miljoen hectare groot dus we gaan wel niet helemaal rond geraken vandaag. Wie kwamen we allemaal tegen, olifanten, giraffen, zebra’s, impala’s, koedoe’s, buffels, neushoorns, wrattenzwijnen en de wilde honden dat was vrij uniek want er zijn er nog maar 200 in heel het park. De andere groep had zelfs nog meer geluk en zag ook nog een luipaard die zijn ook zelden te spotten. De leeuwen lieten zich ook niet zien het was vandaag ook ontzettend warm rond de 35°. Alles bij elkaar zaten we bijna net zo lang in de jeep als dat we in het vliegtuig hebben gezeten, maar dit was zeker zo leuk.

Dag 7
We hadden ons voor deze ochtend met z’n 3 (Suzanne, Rudi en Peter) ingeschreven voor een ochtendwandeling door de bush in het Krugerpark. Een bijzondere ervaring waarbij we meer konden leren over de kleinere dieren en sporen, maar ook de kans hadden om de grotere dieren tegen te komen. We moesten wel weer om 5 uur uit bed maar dat hadden we er graag voor over. We reden eerst met de 4X4 een stuk het park in, onderweg werd de weg versperd door een grote mannetjes olifant. Hij stond te eten van een boom langs de weg en was niet van plan om plaats te maken voor de wachtende auto’s. Er waren er toch 2 bij die het aandurfden om hem te passeren maar daar werd hij blijkbaar alleen maar kwader van. Onze 2 rangers besloten om het niet te wagen, we reden een 30 m achteruit en daar besloten ze dan om de bush in te gaan, ik vond dat nogal dicht bij die olifant maar ze gingen hem in de gaten houden. Allebei gewapend kregen we te horen hoe we ons moesten gedragen, zo dicht mogelijk achter elkaar lopen, niet praten en als ze teken gaven om te bukken direct bukken . In de verte zagen we de olifant, nog steeds boos, enkele auto’s wegjagen. Wij zagen een beetje verderop 3 neushoorn die gingen we zo stilletjes mogelijk proberen te benaderen. Tot op een 20 meter zijn we blijven staan. Een moeder met 2 jongen, volgens de ranger was het uniek dat we zo dicht bij raakten normaal gaan ze heel vlug lopen. Opeens merkten we de olifant weer op hij was ons blijkbaar gevolgd en wou ons ook wel wegjagen zoals hij met de auto’s had gedaan. We moesten stil blijven staan en laten zien dat wij niet wilden weggaan, de ranger stak zijn 2 armen in de lucht om dat duidelijk te maken en het werkte de olifant draaide zich om. Wij weer verder, blijkbaar vond de olifant het toch niet genoeg, hij kwam deze keer wapperend met zijn oren onze richting uit, de ranger wees ons toen een veilige plaats tussen de struiken aan en bleef zelf staan, hij klapte in zijn handen en riep en ja hoor de olifant blies de aftocht. Dat was voor ons 3 een wandeling om nooit te vergeten, volgens de ranger zijn we nooit echt in gevaar geweest, het voelde bij mij soms wel anders aan. Na een stevig ontbijt zijn we nu onderweg naar Swaziland. We stoppen onderweg nog even bij een kleine glasfabriek. Tegen half zes arriveren we op onze volgende bestemming het “Milwane Wldlife Sanctuary”. Hier overnachten we in de zogenaamde Beehives, typisch Afrikaanse hutten. De wrattenzwijnen, impala’s en apen lopen gewoon rond onze hut en in de vijvers zwemmen krokodillen, nijlpaarden en grote schildpadden. Dit is nu al de derde keer dat we echt in een wildpark slapen.

Dag 8
Vandaag worden we “een Swazie voor één dag”. Het word een culturele tour waarbij we een uniek inzicht krijgen over de Swazie cultuur en het dagelijkse leven. We bezoeken eerst een lokale markt, stoppen even bij het mausoleum van de vorige koning en rijden daarna de berg op om bij een familie thuis op bezoek te gaan. Daar krijgen we ook onze lunch voorgeschoteld, bereid door oma, dochter en kleindochter. We eten net zoals zij, zittend op een rieten matje op de grond en met onze handen. Maïspap, pompoen, spinazie gemaakt van de bladeren van de pompoen, wat koolsoorten en een kippetje dat gisteren nog in de tuin rondliep. Benieuwd wie er morgen ziek is. “s Avonds word er voor de liefhebbers nog een wandeling gemaakt door het park waar wij slapen, benieuwd welke dieren ze tegen kwamen. Foto's volgen nog

1. broertje en schoonzus:
    15 januari 2012
    Hoi, jullie zien daar blijkbaar hele mooie dingen, stapel ze maar goed op in je geheugen want dat zijn zo van die dingen die je leven een stuk mooier maken, ook als het even wat tegen zit. Geniet ervan en bedankt dat jullie er ons ook van laten meegenieten. Wees voorzichtig en tot de volgende.
    Lieve groetjes van Rik en Yvonne
  2. Charles en Carla:
    15 januari 2012
    Tjonge, wat zien jullie waanzinnig veel. Wel heel mooi, spannend en zelfs een beetje gevaarlijk, maar dat is het zeker allemaal waard. Dat kan niet anders :-) Het is echt heerlijk en vooral leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Wij genieten er hier helemaal van. Vandaag zijn wij naar de barchetta nieuwjaarsmeeting geweest. Reuze gezellig met Ferry en Anita aan tafel gezeten. Ook met de rest vanzelf. Het was trouwens heel mooi weer op de veluwe dus hebben wij de kap open gedaan en zijn nog een rondje gaan rijden daar. In het natuurpark de hoge veluwe hebben we toch nog 2 hertjes heeeeel ver in de verte gezien.
    Geniet weer van de komende dagen. Wij kijken uit naar jullie volgende verslag. En de foto's natuurlijk :-)
  3. Cock van der Werf:
    Hoi Peet en Nita,
    Top, zijn inderdaad allemaal mooie belevingen wat jullie meemaken. Als ik jullie verslag lees lijkt het of ik naar een film zit te kijken. Mooi.
    Geniet maar lekker en hou ons op de hoogte. Ik ga in ieder geval duimen dat er niemand ziek wordt van dat verse kippetje. Veel plezier Groetjes Cocky
  4. Danny H:
    Spannend verhaal Peter,
    Je heb toch niks zelf erbij verzonnen.....jij en zachtjes in de bush wandelen.....hahahahaha
    Geintje....klinkt mooi en uniek. Herken veel in je verhaal....en Swaziland is ook grappig....
    Ik blijf jullie volgen......
    gr,
    Danny
  5. Jan Proost:
    16 januari 2012
    geniet er nog ten volle van en hopelijk zie je ze a lle vijf vake en moeke
  6. Nonkel Mil en Tante Maria:
    16 januari 2012
    Geniet geniet geniet,Suzanne en Rudy.Wij zullen ons wel opofferen en Jaloers zijn
  7. Katrien:
    18 januari 2012
    Hoi avonturiers van Lichtaart
    Echt sjikke dings ginder ! We zijn echt jaloers op jullie. Geef jullie OGEN de kost en wij zullen achteraf jullie onvergetelijke reisverhalen wel horen. En dit moet je zeker doen = GENIETEN ! :-)
    Nog heel véél plezier ginder.
    Groetjes uit Kastel
    Jill, Britt, Katrien & Danny